Coraz bliżej do objechania rowerem śląskiego morza

Powstała ostateczna koncepcja 42 kilometrowej trasy rowerowej wzdłuż Jeziora Goczałkowickiego, jedynego takiego przedsięwzięcia w Polsce.

W Starostwie Pszczyńskim rozstrzygnięto przetarg i podpisano umowę z przedstawicielami dwóch firm, które opracują dokumentację projektową trasy dookoła jeziora w Goczałkowicach. Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów, które jest administratorem najważniejszych terenów rowerowej trasy, już rok temu podpisało porozumienie partnerskie dotyczące współpracy przy realizacji tego przedsięwzięcia, które będzie jedną z największych atrakcji turystycznych województwa śląskiego.

42 kilometrowa trasa o szerokości 2,5 metra biegnąca wokół Jeziora Goczałkowickiego ma być w większości asfaltowa i znajdować się jak najbliżej zbiornika. Pomysłodawcy chcą, by była bezpieczna dla użytkowników. Najprawdopodobniej więc tylko w Strumieniu i Wiśle Małej pobiegnie przez centrum miejscowości, żeby uniknąć niebezpiecznej drogi wojewódzkiej. Rowerzyści pojadą więc głównie wałami, koroną zapory i dawną tzw. drogą technologiczną przy jeziorze. Wzdłuż trasy mają powstać wypożyczalnie rowerów, miejsca odpoczynku i place zabaw, punkty widokowe i biwakowe.

Po niemal rocznych pracach nad ostateczną koncepcją ustalono, że realizację projektu należy podzielić na etapy. Pierwszy odcinek wykonany zostanie przez samorządy, składające wniosek o dofinansowanie z programu Interreg V-A Republika Czeska - Polska. Kolejne odcinki byłyby realizowane w ramach innych inwestycji. GPW już zadeklarowało remont zapory bocznej - od mostu w Strumieniu do ujścia rzeki Bajerki, a po północnej stronie zbiornika przebiegać będą ścieżki rowerowe wyznaczone przez gminę Pszczyna w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

W ramach realizowanego przez samorządy pierwszego odcinka rowerzyści będą mogli rozpocząć jazdę wzdłuż jeziora od skrzyżowania DW939 z ul. Wierzbową w Łące, by drogą technologiczną wzdłuż zbiornika GPW udać się w kierunku „Rybaczówki”. Następnie będzie można przejechać ulicami Łukasiewicza, Grottgera, Drzymały, Dąbrowskiego i Podlaską do końca zapory głównej Jeziora Goczałkowickiego (granica administracyjna powiatów), a później do skrzyżowania z ul. Podgroble w Chybiu - łącznie ok. 16,7 km.

Projekt, w który zaangażowane jest 5 gmin i 3 powiaty oraz GPW, Uniwersytet Śląski i Nadleśnictwo w Bielsku-Białej stanowi odpowiedź na oczekiwania nie tylko mieszkańców powiatu pszczyńskiego. Pozwoli na wykorzystanie dziedzictwa regionu przyrodniczego i turystycznego. Szacunkowy budżet planowanej inicjatywy to 10 mln zł ale trudno jeszcze precyzyjne określić termin jej ukończenia.

Projekt obejmuje powiaty bielski i cieszyński oraz gminy: Pszczyna, Goczałkowice-Zdrój, Chybie, Strumień i Czechowice-Dziedzice. Partnerem wiodącym jest powiat pszczyński.